Az utóbbi időben egyre több autó gyullad ki. Ennek kapcsán talán minden autótulajdonosban felmerül a gondolat, hogy mi okozhat tüzet egy autóban, és ezt hogyan, és miből deríti ki egy szakértő.

A tűz meggyulladásának alapfeltétele az, hogy éghető anyag, gyulladási hőmérséklet (gyújtóforrás), és megfelelő mennyiségű oxigén egy időben, egy helyen legyen jelen. Az autók általában szabad téren parkolnak, ahol az oxigén (levegő) korlátlan mennyiségben rendelkezésre áll, a járműben pedig éghető anyag van bőven.

Az, hogy mi okozhatja egy autó meggyulladását, mi volt a gyújtóforrás, csakis tűzvizsgálati eljárás keretében lehet megállapítani. Az autó tüzetes átvizsgálása nélkül felelőtlenség volna bármilyen tűzkeletkezési okot meghatározni, feltételezni.

A gépjármű meggyulladhatott szándékos, vagy gondatlan tűzokozás, esetleg műszaki hiba miatt is.

A tűzvizsgálói feladat rendkívül összetett: egy múltban lejátszódó eseményt kell rekonstruálni a jelenben rendelkezésre álló nyomokból.

Adatgyűjtés, azok elemzése, az égésmaradványok átvizsgálása után kialakul egy kép. Ebből a képből megfelelő szakmai tapasztalat segítségével lehet megállapításokat tenni.

Nagyon fontos szereplői a tűzvizsgálatnak a szemtanúk, komoly segítséget nyújthat egy-egy tanúk által készített videofelvétel, fénykép.

A tűz rá jellemző égésnyomokat hagy maga után. Ezek segítségével, „olvasásával” lehet meghatározni a keletkezés pontos helyét. Eztán már „csak” az a feladat, hogy az adott helyen megkeressük azokat a gyújtóforrásokat, amelyek ott jelen lehettek, vagy a maradványai fellelhetők.

A tűzvizsgálók munkája azért annyira nem látványos, és egyszerű, mint a nyomozós filmekben, sokkal inkább kormos, és sokszor fizikailag megterhelő, mégis sok-sok év után is jó érzéssel tölt el, ha megtaláljuk azt a tárgyat, vagy eszközt, ami miatt a tűz fellobbant.

Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, és az utastérben keletkezik.

A műszaki meghibásodás, valamint a szakszerűtlen javítás, barkácsolás a leggyakoribb keletkezési ok. Ezeknél általában az emberi beavatkozás során elkövetett mulasztások láncolata az, ami a tűz keletkezéséhez vezethet.

Tüzet okozhat például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása.

Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén – a szerelés során létrejött – mechanikai sérülések, az üzemanyag ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése.

Az akkumulátor „szétrobbanásához” valamilyen zárlati energia szükséges (például egy behúzott állapotban maradó önindító), ami a nagy áramfelvétel miatt folyamatos melegedéshez vezet.

Sokszor jelent problémát az utastérben történő dohányzás. Az autósok előszeretettel hajítják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe. Sajnos a szándékos tűzokozás sem ritka.

A gépkocsik motortere és utastere nagy mennyiségben tartalmaz éghető anyagokat, műanyagokat, textileket, festéket, valamint éghető folyadék is van bennük bőséggel (benzin, olaj). Így ha egy autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok, a szétfolyó üzemanyag, olaj pedig tovább szítja a tüzet.

Tűzvizsgálóként gyakran lehet találkozni fémtisztára égett járművel, ami azt jelenti, hogy az autóban minden lehetséges éghető anyag teljesen elég. Ha valaki tehát egy balesetben kigyulladó autóba szorul, szinte esélye sincs a túlélésre, menekülésre.

Egy gépjármű tüzének vizsgálata jelentősen nem tér el egy „hagyományos” tűz vizsgálatától.

A tűzvizsgáló egyenként vizsgálja át a jármű alkatrészeit, „szokatlan” elváltozásokat, hibahelyeket, elszíneződéseket keres.

Az égésnyomokból általában nyomon követhető a tűz terjedésének iránya, így az esetek többségében a tűz keletkezési helye is jól meghatározható.

A laikusok számára „üszkös”-nek látszó jármű alkatrészeinek, elemeinek elváltozása a hozzáértő szem számára általában jól mutatja, hogy azok a tűzben külsőleg sérültek, vagy a tűz az alkatrész belsejéből terjedt-e kifelé, ezzel hibahelyet mutatva.

Mint minden tűznél, az autótüzek vizsgálatánál is minden esetben feltételezni kell a szándékosságot. Egy tűz előtt feltört ajtó, betört szélvédő, éghető folyadék szétlocsolásának nyomai a gépkocsi karosszériáján mind-mind azt mutathatják, hogy a kocsit valaki szándékosan gyújtotta fel. A szemtanúk, térfigyelő kamera felvétele, vagy épp egy videofelvétel fontos adatokat tud nyújtani a tűzvizsgáló számára.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

14 + 12 =