A New York-i Tűzoltóság hősei

Azt mondják magukról, hogy ők a legbátrabbak. A New York-i Tűzoltóság (Fire Department of New York; FDNY) az USA legnagyobb, és a világ második legnagyobb önkormányzati tűzoltósága. 11.080 hivatásos tűzoltó, 3.300 mentős, és 1.600 civil munkatárs lát el szolgálatot.

New York az USA legnépesebb városa, szárazföldi területe 789 km², lakossága 8 453 558 fő, az agglomerizációval együtt eléri a 19,1 milliót is. Mivel a vele azonos nevű tagállamban található, a megkülönböztethetőség miatt általában New York City néven emlegetik.

A városban több, mint 800 nyelvet beszélnek, ami komoly kihívást jelent többek között a hatóságoknak is.

A tűzoltók New York City öt városrészének (Manhattan, Bronx, Brooklyn, Queens és Staten Island) biztonságáért felelősek, legyen az tűzveszély, sürgősségi orvosi ellátás, műszaki mentés, biológiai, kémiai vagy akár radioaktív veszély.

A legnagyobb kihívást a felhőkarcolók, a rengeteg híd, alagút, nagy parkok, fás területek, és a világ legnagyobb metrórendszere jelenti számukra.

A tűzoltóság történelme

1648-ban, az akkori holland településen New Amsterdam-ban nyolc – férfiakból álló – őr járta éjszakánként a várost, vödrökkel, létrákkal felszerelkezve, keresve a tüzeket. A piszkos kémények után beszedett bírságokból finanszírozták őket, a helyi holland cipészek által bőrből készítettek vödröket használtak.

1664-ben New Amsterdam brit fennhatóság alá került, és átnevezték New York-ra. Az első new york-i tűzoltók 1731-ben léptek szolgálatba, két – kézi hajtású – tűzoltóautójukat Londonból szállították.

1737-ben hozták létre a 30 fős – éjjel-nappal működő – önkéntes tűzoltóságot, a City of New York-ot. Az önkéntesek cserébe bizonyos adók alól mentességben részesültek.

1798-ban New York állam tényleges jogi személyként bejegyezte a „Fire Department, City of New York”-t.

1865-ben az önkéntes tűzoltók állami tűzoltókká váltak, a korábbi önkéntesekből immár fizetett tűzoltók lettek.

Kezdetben a fizetett tűzoltóság a mai Manhattan területén tevékenykedett, amelyhez 1865-ben Brooklyn, 1874-ben a mai Bronx, 1898-ban Staten Island csatlakozott, így már ezekre is kiterjedt a munkájuk.

A várost több, nagyobb tűzvész sújtotta, ami a tűzoltóság létszámának egyre nagyobb kibővülését eredményezte. Felszereléseiket egyre modernizálták, 1965-ben pedig megválasztották az első afro-amerikai tűzoltóparancsnokot, Robert O. Lowery-t.

1982-ben csatlakozott az első női tűzoltó a szervezethez.

World Trade Center 2001. szeptember 11.

Az ikertornyok elleni terrortámadás óta a new york-i tűzoltókra az egész világ hősként tekint.

2001. szeptember 11-én az al-Kaida terroristái négy utasszállító repülőgépet térítettek el, hogy azokat New York és Washington ellenni támadás céljára használják.

Két repülőgéppel, az „American Airlines Flight 11”-el, és a „United Airlines Flight 175”-el a terroristák a World Trade Center ikertornyaiba repültek, majd az így keletkező tűz a meggyengült 110 emeletes felhőkarcolók összeomlását eredményezte.

Az északi toronyba történt első becsapódás után azonnal kivezényelték a new yorki-i tűzoltókat. A szálloda halljában parancsnoki központ létesült, az utcán (Vesey Street) pedig mobil parancsnoki központ. A helyszínen 200 egység, több mint 400 tűzoltó, és mentős dolgozott, mikor az épület összeomlott.

A mentés közben gondok voltak a rádiós kommunikációval, emiatt a parancsnokok elvesztették a kapcsolatot az épületben lévő tűzoltókkal, akik így nem hallották az első torony összeomlása utáni evakuálási parancsot.

Amikor a tornyok összeomlottak, több százan kerültek csapdába, 343 tűzoltó és mentős vesztette életét.

2012. július 16-án Nicholas G. Garaufis szövetségi bíró elrendelte, hogy a new york-i tűzoltóság támogassa a kisebbségeket, akik sokszor sikertelenül felvételiznek a szervezethez. Minden ötödik felvett tűzoltó fekete, minden ötödik pedig spanyol kell, hogy legyen.

A FDNY évente több, mint 1,2 millió orvosi segélykérésre reagál, és több, mint 50 ezer tüzet olt el, 197 gépjárműfecskendővel, 146 létrás kocsival, és 3 tűzoltóhajóval rendelkezik.

A létrás kocsik létrája 75, 95 és 100 méter magasságig is felérnek, a gépjárműfecskendőket átlag 10 évente kicserélik.

(Fotó: www.leoff-member.com)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 × három =

+ <