Korábban már írtam arról, hogy a hatóság bármikor meglátogathatja például a társasházat hatósági ellenőrzés céljából. Nézzük, hogy néz ki ez a valóságban.

Hatóági ellenőrzés

A hatóság – tűzvédelmi problémák ellenőrzése során – nem más, mint a Katasztrófavédelmi Igazgatóság hivatásos állományú tagja, azaz nemes egyszerűséggel a tűzoltó.

Mit vizsgálnak?

Egyrészt azt, hogy betartjuk-e a tűzvédelmi előírásokat, jogszabályokat, másrészt ha a tűzvédelmi hatóság valamilyen döntést, határozatot hozott az ügyünkben, ellenőrzi annak teljesítését.

Mi történik az ellenőrzés során?

A hatóság elkérhet, ellenőrizhet, tanulmányozhat iratokat, adatokat, információkat, továbbá – szemrevételezéssel, fényképek, vagy videó-felvétel készítésével – ellenőrizheti a helyszínt.

Mikor ellenőriz a hatóság?

A hatóság minden évben ellenőrzési tervet készít, ahol felsorolja, hogy az adott évben hol és miért tartanak ellenőrzést. Jogszabály szerint ezt a hatóság honlapján, illetve a Katasztrófavédelmi Igazgatóságon is meg lehet tekinteni, de csak azokat a részeket, amelyek nem veszélyezteti az ellenőrzés célját. Nyilván vannak olyan ellenőrzések, amik nem fogják elérni a céljukat, ha az ügyfelek előre tudják, hogy ellenőrzést várhatnak.

Ezen kívül lehetnek olyan rendkívüli ellenőrzések, amelyekkel nem lehet év elején számolni, hisz az adott probléma év közben jelentkezik.

Például valaki bejelenti a szomszédját, hogy a folyosón szekrényt tárol, vagy egy esemény után olyan információ derül ki, ami szükségessé teszi az összes hasonló funkciójú létesítmény ellenőrzését. Gondoljunk például a West Balkán tragédiára, amit az szórakozóhely ellenőrzése követett.

Váratlan ellenőrzést bármikor, bármilyen okból elrendelhet a hatóság. Nem kell indokolniuk, hogy az adott helyen miért és mikor ellenőriz.

Az ellenőrzés lezárása

A hatóság az ellenőrzésről jegyzőkönyvet készít.

Ennek egy példányát a helyszínen adja át az ügyfélnek, vagy 10 napon belül megküldi neki.

Ha az ellenőrzésről határozat születik, és az abban foglaltak kizárólag a jegyzőkönyvben foglaltak tartalmazza, akkor a jegyzőkönyvet nem kell az ügyfélnek átadni, megküldeni.

Mi történik, ha megszegtük az előírásokat?

Ha a hatóság által kifogásolt dolog a magatartás megszüntetésével, vagy a jogszerű állapot helyreállításával orvosolható, akkor a hatóság felhívja az ügyfél figyelmét a jogszabálysértésre, és 20 napos határidőt ad annak megszüntetésére.

Persze vannak olyan jogszabálysértések, amelyek esetén a hatóság mérlegelés nélkül tűzvédelmi bírságot szab ki.

Ha a megadott határidőre nem szüntetjük meg a szabálytalanságot, biztosak lehetünk benne, hogy hamarosan érkezik a tűzvédelmi bírság befizetését követelő csekk.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

4 + tizenhat =