Közérdekű kérelem, bejelentés, panasz

Biztos mindenki járt már úgy, hogy bejelentést, panaszt akart tenni, valamelyik szervnél,  de nem tudta, hogy milyen módon, feltételekkel teheti ezt meg, és milyen intézkedésre számíthat.

Mi a panasz?

Ez egy olyan kérelem, ami egyéni jog és érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más eljárás – pl. bíróság – hatálya alá.

Tehát, ha úgy érezzük, hogy valamilyen egyéni sérelem ért bennünket, és annak megszüntetésére nincs más megoldás, panaszt írhatunk valamelyik állami, vagy önkormányzati szervnek (pl.: önkormányzat, tűzoltóság, rendőrség, stb.).

Mi a közérdekű bejelentés?

Ez olyan körülményre hívja fel a figyelmet, aminek megszüntetése, orvoslása a közösség, vagy az egész társadalom érdekét szolgálja.

Gondolhatunk itt például a társasház udvarán – az ablakokhoz túl közel – parkoló autóra, aminek eltávolítása az egész társasház érdekét szolgálhatja, de azt más módon (pl.: szép szóval) nem lehet elintézni.

A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat, úgyhogy ha a probléma megoldására van ötletünk, azt is bátran beleírhatjuk a bejelentésünkbe.

Ki írhat panaszt, vagy közérdekű bejelentést?

Bárki tehet bejelentést, akár szóban, írásban, vagy elektronikus úton. Ha szóban teszünk bejelentést, azt az eljárásra jogosult szerv írásba kell, hogy foglalja.

Mennyi idő alatt bírálják el a bejelentést?

Ha a panasz nem az eljárásra jogosult szervhez érkezik, akkor azt 8 napon belül továbbítaniuk kell az arra jogosult szervhez. Tehát ha nem ahhoz a szervhez kerül az iratunk, aki az elintézésében illetékes, akkor is – 8 napon belül – jó kezekbe fog kerülni.

Az illetékes szerv a beérkezéstől számított 30 napon belül köteles a bejelentésünket elbírálni.

Ha ennél hosszabb időt venne igénybe, akkor arról 15 napon belül értesítést kell, hogy kapjunk, az elintézés várható időpontjának közlésével együtt.

Mi történik, ha befejeződik a vizsgálat?

Ha a panaszunk, bejelentésünk vizsgálata befejeződött, akkor a megtett intézkedésekről, vagy épp annak hiányáról – indokokkal együtt – írásban értesítést kapunk.

Ha ez szóban történik, és az tudomásul vettük, akkor nem fogunk írásos értesítést kapni.

Mi történik a névtelen bejelentésekkel?

Ha névtelenül teszünk bejelentés, akkor az illetékes szerv mellőzheti a vizsgálatot, magyarul ha nem írjuk a levelünk végére a nevünket, könnyen úgy járhatunk, hogy az illetékesek azt a “szemetesbe” dobják.

Ugyanez történhet akkor is, ha a sérelmezett probléma észrevétele, és a bejelentésünk között több, mint 6 hónap telt el.

Miről kell gondoskodnia az illetékes szerveknek?

Ha a panasz, vagy a közérdekű bejelentés jogosnak bizonyul, akkor az illetékes szerv gondoskodik:

  • a jogszerű állapot helyreállításáról
  • a feltárt hibák okainak megszüntetéséről
  • indokolt esetben felelősségre vonásról.
Érhet-e bennünket hátrány a panasz, vagy közérdekű bejelentés miatt?

Nem!

A bejelentő adatai – egyértelmű hozzájárulás nélkül – nem hozhatók nyilvánosságra. Ez azt jelenti, hogy az, aki ellen bejelentést írtunk, nem tudhatja meg, hogy ki volt a bejelentő, hacsak ehhez nem járulunk hozzá.

Viszont nem felejtsük, hogy ha rosszhiszeműen teszünk bejelentést, és ezzel bűncselekményt, vagy szabálysértést követtünk el, másnak kárt, vagy jogsérelmet okoztunk, az adataink átadásra kerülnek az ellenünk indított eljárás lefolytatására jogosult szervnek.

[useful_banner_manager banners=11 count=1]

4 hozzászólás: “Közérdekű kérelem, bejelentés, panasz

  1. Vigh Győző szerint:

    Tisztelettem !

    Székesfehérváron lakom, hol tudok panaszt tenni ?
    Győző

    • Csepregi Csilla szerint:

      Kedves Győző!

      A Székesfehérvári Katasztrófavédelmi Kirendeltség

      címe: 8000 Székesfehérvár Szent Flórián körút 2.

      telefonszáma: +36 22 310-948

      Tisztelettel: Csepregi Csilla

  2. boruzs ferenc szerint:

    szeretném bejelenteni hogy zsákán a rákoczi utca 45 szám alatt több széna bála van a ház közvetlen közelében felhalmozva emiatt aggodunk egy esetleges tüzkelekezés m iatti továbbterjedésben intézkedésüket elöre is köszönöm t. boruzs ferenc.06303154943 a tel számom

    • Csepregi Csilla szerint:

      Tisztelt Ferenc!

      A honlap nem foglalkozik közérdekű panaszok kivizsgálásával, és ezzel kapcsolatos intézkedések megtételével, ezért kérem, hogy panaszát az illetékes katasztrófavédelmi igazgatóságnak legyen szíves megküldeni:

      Püspökladányi Katasztrófavédelmi Kirendeltség
      Cím: 4150 Püspökladány, Kossuth utca 10.
      Kirendeltség vezető: Lövei Csaba alezredes
      Telefon: 54/451-555
      Fax: 54/451-555
      Email: Puspokladany.HOT@katved.gov.hu

      Tisztelettel: Csepregi Csilla

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

öt + 9 =

+ <