Miért nem színesek a tűzcsapok Magyarországon?

Ha valaki külföldön jár, vagy az interneten nézelődik, viccesebbnél viccesebb tűzcsapokkal találkozik. Hazánkban azonban nincsenek ilyenek. Vajon mi lehet ennek az oka?


A válasz nagyon egyszerű. Mert jogszabály írja elő, hogy a tűzcsapoknak Magyarországon pirosnak kell lenniük.

Érdemes tudni, hogy kétféle tűzcsap létezik:

Föld feletti tűzcsap

Általában közel az utakhoz, a járdán helyezik el, és a föld felett található.

A tűzcsapházból kiálló két kifolyónyílást zárósapka fedi. A kifolyócsonkok a talajszinttől legalább 650 – 900 mm magasságban kell, hogy legyenek.

Korrózió ellen – jogszabályi előírás szerint – pirosra kell festeni. A szelepek speciális, úgynevezett föld feletti tűzcsapkulccsal nyithatók.

Közterületen a közművesített vízhálózatba építik, így ellátja a vízhálózat öblítési, és légtelenítési feladatait is.

Föld alatti tűzcsap

A föld alatti tűzcsap – értelemszerűen – a föld alatt helyezkedik el, hogy a közlekedést ne akadályozza.

Egy nyitható tetejű vasszekrénnyel van lefedve, és közterületen a közművesített vízhálózatba építik be.

A tűzcsap önműködő víztelenítéssel rendelkezik, és a vízhálózat átöblítésére, valamint légtelenítésére is használják.

A kifolyócsonkra állványcsövet lehet helyezni, amivel együtt már nagyon hasonlít egy föld feletti tűzcsapra.

A szelep speciális, föld alatti tűzcsapkulccsal nyitható.

Helyét általában a legközelebbi épület falára helyezett táblán jelzik.

 

1996. után újonnan beépíteni már csak föld feletti tűzcsapot lehet, bár különleges esetekben – pl. gyárudvar – még építhetnek föld alatti tűzcsapokat is. A gond a föld alatti tűzcsapokkal egyébként az, hogy mivel a föld alatt helyezkednek el, nehezen láthatók, és a hozzáférést akadályozhatja például egy felette parkoló autó.

A tűzcsapok használatához nagyjából 1,00 – 1,50 méter sugarú kört kell biztosítani. Ez azt jelenti, hogy ennél közelebb nem lehet fa, villanyoszlop, parkoló autó, épület fala, stb., mert az már akadályozza a megközelíthetőséget, a szerelvények, és tartozékok rendeltetésszerű használatát.

Ha tehát túl közel parkolunk autónkkal egy tűzcsaphoz, és azt épp használni akarják a tűzoltók, számíthatunk rá, ha az autónk nem fogja „megúszni” sérülések nélkül, illetve akár 20.000 – 60.000 Ft-ig terjedő tűzvédelmi bírságra is számíthatunk.

Talán érdemes körülnéznünk a “házunk táján”, hogy hol is vannak a közelben föld feletti, vagy föld alatti tűzcsapok, hogy tűz esetén a tűzoltóság segítségére lehessünk, akik így a lehető leggyorsabban kezdhetnek az oltásnak.

Sajnos hiába szeretnénk, hogy az utcákon elhelyezett tűzcsapok vidámabbak, színesebbek legyenek, ezt sajnos a hazai szabályozás még nem engedi. Talán egyszer ebben is követjük a külföldi példát…

(Fotó: www.tuz-es-munkavedelem.hu; www.nowthatsnifty.com)

2 hozzászólás: “Miért nem színesek a tűzcsapok Magyarországon?

  1. Balog János szerint:

    Egy ellenőrzés után (Kat.véd.) I 3000 színre kell festeni a tűzcsapokat. Az Rar milyen szám.
    Melyik az a jogszabály amely megszabja, hogy a piros milyen piros legyen.

    • Csepregi Csilla szerint:

      Kedves János!

      “Tűzcsap piros” témában én a következő előírásokat találtam:

      A föld feletti tűzcsap hatályos nemzeti szabványa (MSZ EN 14384:2005 4.17.) Szín című szakasza szerint:

      “Ha a színre vonatkozóan nemzeti előírások vannak, akkor a tűzcsapok színe ezeknek megfelelő legyen. Ahol a szín nem tárgya az ilyen előírásnak, a szín a felhasználó/vevő és a gyártó közötti megállapodás szerint legyen.”

      2003-ban hatályon kívül lett helyezve az MSZ 9771-2:1978 szabvány, amelynek a 2.11.1. szakasza szerint:

      “A tűzcsap talajszint feletti részét ezenkívül a a 2.11. szakaszban meghatározott alapra korrózió elleni védőfestékkel pirosra vagy szürkére kell festeni és a fejrész alatt 100 mm-re 100 mm széles egymástól 100 mm-re lévő két fehér csíkot kell ráfesteni.”

      A korábbi, azóta hatályon kívül helyezett Országos Tűzvédelmi Szabályzat 109. § (3) bekezdése szerint:

      “A föld feletti tűzcsap talajszint feletti részét piros színű bevonattal kell ellátni. A jól láthatóság érdekében a fejrész alatt 50 mm-re egy 100 mm szélességű fehér csík legyen.”

      Ugyanezen jogszabály (4) bekezdése szerint:

      “A korrózióálló acélból és a horganyzott acélcsőből készült tűzcsapházakat nem kell bevonattal ellátni, de a piros fejrész alatt közvetlenül körben egy 100 mm széles fehér és alatta egy 50 mm széles piros kombinációból álló jelölés legyen.”

      Nem tudom, mennyire sikerült bemutatni, de lényeg, hogy korábban hatályos előírások nem mondták meg, hogy a piros milyen piros legyen, egyszerűen csak pirosnak nevezték. Jelenleg az a helyzet, hogy semmi nem írja elő, hogy a tűzcsapnak pirosnak kell lennie.

      A cikkem megírása óta eltelt időben tehát annyi változás történt, hogy bizony lehet a piroson kívül más színű is Magyarországon a tűzcsap. Kíváncsi vagyok, mikor jelennek meg először a külföldön annyira kedvelt, akár viccesre festett tűzcsapok…

      Üdvözlettel: Csepregi Csilla

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

17 − öt =

+ <