Sáfrány Péter folytatja öninterjúját. Olvasói leveleit hagyományos módon, papírra veti, soraiból nosztalgia érződik. Egy számára fontos, és termékeny időszakra való boldog visszaemlékezés. A gyerekek tűzvédelmi neveléséről, mindenek felett. Pedig módszerei első hallásra merésznek tűnnek. De engem már rég meggyőzött…

Írta: Sáfrány Péter

Öninterjú-féle (3. rész)

A 22 évvel ezelőtt indult kísérleti tűzvédelmi program anyagát, az enyhén értelmi sérült gyermekek visszajuttatott feladatlapjait és a tanárok, gyógypedagógusok összegyűjtött tapasztalatait böngészgetem.

Lesz-e elegendő időm és tudásom kiértékelni ezt a paksamétát?

Hogy merészeltem rávenni őket a gyufázásra?

Milyen jogon bátorítottam a gyermekeiket féltő felnőtteket, hogy együtt gyufázzanak a cseperedő kiskamaszokkal?

A taneszköz-ismertetőben és a későbbi kiegészítésében normák formájában adtunk tanulásirányítási segítséget:

  • Az előkészítősök ne gyújtsanak!
  • A pedagógus mutassa be a szabályos gyújtási mozdulatot. A gyújtómozgás irány a testtől távolodó legyen, mintát adva ezzel a balesetek, tüzek megelőzéséhez. Veszélyes kizárólag a tanulók ösztönös tűzgyújtási próbálkozásaira hagyatkozni.
  • A munkalaphoz kapcsolódó tevékenységek: az írástanulás előkészítéseként a különböző méretű alakok színezése, körvonalak és egyszerű formák átrajzolása.

Tanári tapasztalatok

“A gyufát … használni még csak itt próbálták, mivel otthon tiltás van rá.” (J. I-né, az előkészítő csoport osztályfok, 5-9 éves gyerekek, 9 fiú, 1 lány, 8 családban él, 2 nevelőotthonban.)

Itt – a tanári visszajelzést követően – újból hangsúlyoznám, hogy a balesetek megelőzése érdekében a tűzgyújtási gyakorlatok során csak a mozdulatsort szabad a kisgyerekeknek gyakorolnia, az előkészítőben a gyufagyújtást hurkapálcával imitálva ajánlott gyakorolniuk. De a tanár dönt. Van úgyis néhány öreg gyereke.

Itt tartom szükségesnek megemlíteni, hogy a tűzzel való kampányszerű foglalkozás, a “beszélgessünk a tűzről!” kiválthatja kiskamaszokban a tüzeskedés vágyát. A tűzgyújtás viszont a szülő jogos aggodalmát.

Tudnak-e olvasni az elsős gyerekek?

A segítségre szoruló gyerekek elsőben nem olvasnak még összefüggő szövegeket, de jeleket igen. Tehát információs szövegeket mégiscsak olvasnak – szövegtani értelemben.

Itt például az osztályfok jelzete mellett egy piktogram (égő gyufaszál) utal a tananyagának egy fontos témakörére, a tűzgyújtásra.

Nagyon izgatott és izgat még ma is a jelolvasás tanítása, kár, hogy korán nyugdíjba kellett mennem!

Az első osztályos enyhe fokban értelmi sérült gyerekek gyűjtéssel és bemutatással ismerik meg a tűzgyújtó eszközöket (Mivel lehet gyújtani?). A tűzgyújtási feladatok tovább bővíthetők, átalakíthatók az osztály fejlettségének megfelelően.

A pedagógusoknak ajánljuk, hogy a tűzgyújtási feladatok gyakorlását úgy tervezze, hogy az időzítésük a szezonális tűzveszélyekhez (karácsonyi, adventi, születésnapi veszélyek) kapcsolódjon.

A munkalapon a felső feladat a dyslexia-preventio gyakorlóanyagába beépíthető (alak-háttér megkülönböztetése olvasásórán). A tanítási órát és a szabadidős foglalkozásokat egyaránt felhasználhatja a pedagógus tűzgyújtási feladatok megoldására.

A munkalaphoz kapcsolódó tevékenységek

A munkalapok tervezésénél figyelembe vettünk különféle feltételi képességek fejlesztését, ezen a lapon a dyslexia-preventio lehetséges tevékenységeit:

  • a jobb és bal irányultság, illetve oldal megnevezésével,
  • a térbeli relációk megnevezésével szituációs rajzokon,
  • bal-jobb iránydominancia kialakítása átrajzolással és rajzkiegészítéssel,
  • alak-háttér megkülönböztetése,
  • hosszabb szavak után-mondása.

Tanári tapasztalatok

“Nem tudták helyesen használni a gyufát… Sokat kellett gyakorolni a helyes fogást gyújtáskor, valamint a gyufa tartását, amikor már égett. Nagyon könnyen eldobják az égő gyufát, mert ritkán használják, és megijednek tőle.” (M. J-né gyógypedagógus, az 1. osztály osztályfok, 5 állami nevelt fiú, 1 bejáró lány.)

(folyt. köv…)

[useful_banner_manager banners=11 count=1]


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennyolc − 4 =